Lekcja otwarta - powtarzamy wiadomości z przyrody

Archiwum » Archiwum 2013/2014 » Lekcja otwarta - powtarzamy wiadomości z przyrody

    14 lutego 2014 r odbyła się w naszej szkole lekcja otwarta z przyrody na temat pogody. Zaproszeni rodzice, opiekunowie, dziadkowie, dyrekcja szkoły oraz nauczyciele oglądali zaangażowanie uczniów w czasie lekcji utrwalającej zagadnienia o pogodzie.
    Uczniowie zaproponowali przeróżne skojarzenia ze słowem pogoda. Określili trafnie czym jest pogoda, podali propozycje, gdzie można znaleźć informacje o niej. Określili  jak ważną rolę odgrywają warunki pogodowe na czynności życiowe. Oglądali przykładowe zdjęcia różnych warunków pogodowych.

    Następnie mówiliśmy o meteorologach i tworzonych przez nich mapach prognozy pogody. Korzystając z przygotowanych symboli meteorologicznych określaliśmy warunki zewnętrzne.

    Kolejnym wyzwaniem był pierwszy składnik pogody temperatura. Wprowadziła nas w odpowiedni nastrój Zuzia Trębacz recytując wiersz. Mieliśmy w różnych miejscach sali ułożone termometry: parapet, nad kaloryferem, w pojemniczku z bryłkami lodu. Potem wybrani uczniowie odczytywali wyniki temperatury. Mówiliśmy o   temperaturze człowieka  i otoczenia. Naszymi naturalnymi termometrami były ręce, które wkładali do miski z zimną wodą o raz dotykali ciepłego czajnika.

    Dominika Stawinoga, jako przerywnik poetycki, powiedziała wiersz o zachmurzeniu. Uczniowie mówili o chmurach ich kształtach. Nazywali poszczególne chmury i określali ich wysokość. Pomocne były zdjęcia z atlasu chmur. Uczniowie tłumaczyli związki frazeologiczne z omawianym zagadnieniem: „Jesteś dziś jak chmura gradowa”, „z dużej chmury mały deszcz”, „chodzić z głową w chmurach”.

    W opady atmosferyczne wprowadziła nas zabawa w układanie pogodowych puzzli. Wiktoria Przybyła wyrecytowała wiersz o deszczu.  Uczeń Dawid Stania wyjaśnił proces powstawania opadów.  Powtórzyliśmy rodzaje opadów  i ich wpływ na człowieka. Między innymi mówiliśmy o kulach  gradowych. Zaprezentowany deszczomierz z plastikowej butelki był pomocą do utrwalenia zagadnień matematycznych. Wspólnie wszyscy rozwiązywali rebus: „leje jak z cebra”, czyli pada ulewny deszcz. Zobaczyli też zdjęcie drewnianego wiadra zwanego cebrem. 
    Ciśnienie atmosferyczne, to niewidoczna, ale odczuwalna siła. Jeden z chłopców wdmuchiwał i wciągał powietrze do „zrobionego barometru”.  Mówiliśmy o rodzajach ciśnień.

    Inny uczeń nadmuchał balonik powietrzem, a następnie wypuścił je demonstrując w ten sposób ruch powietrza, czyli wiatr. Laura Matlak wyrecytowała wiersz o wiatrach. Za  wiatromierz służył nam wskaźnik, gdzie uczniowie mówili, w którym kierunku wieje wiatr i podawali jego nazwę. Na zamoczony palec Martynki Waleczek poleciał strumień ciepłego powietrza z suszarki, która przedstawiała wiatr. Lekcja zbiegła się z aktualnymi warunkami atmosferycznymi. 
    Podsumowaniem zajęć była wielka krzyżówka, którą uczniowie wspólnie rozwiązali. Pani dyrektor szkoły podziękowała wszystkim uczestnikom lekcji. Na przerwie dziewczynki poczęstowały serduszkowymi ciasteczkami zrobionymi przez babcię Weroniki Lasek. Każdy dostał malutki upominek ze spotkania. 


    mgr Sylwia Jabłońska

    • Dodaj link do:
    • facebook.com

     

    https://www.facebook.com/dziesiatka/

    Adres:

    Szkoła Podstawowa nr 10

    Towarzystwa Szkolnego im. M. Reja

    ul. Komorowicka 13

    43-300 Bielsko-Biała

     

    Tel.: 33 819 18 89

    E-mail: sp10@rejbb.pl

    Organ prowadzący:

    Towarzystwo Szkolne im. M. Reja

    A. Frycza Modrzewskiego 12

    43-300 Bielsko-Biała

    tel. 601 148 490

    Facebook